Dieta bezglutenowa – konieczność czy moda. Produkty bez glutenu – z certyfikatem czy bez

Dieta oparta na eliminowaniu produktów zawierających gluten cieszy się coraz większą popularnością. Jeszcze jakiś czas temu była uznawana za trudną konieczność w niektórych jednostkach chorobowych. Obecnie sięga po nią coraz więcej zdrowych osób, a wokół glutenu narosło wiele mitów. Dieta bezglutenowa zyskała także miano znakomitego sposobu na odchudzanie [1].
Należy się więc zastanowić, czy dieta bezglutenowa to kolejna nowa moda, czy konieczność.

Co to jest gluten?

Gluten to frakcja białek zapasowych, nierozpuszczalnych w wodzie, naturalnie występujących w zbożach takich, jak pszenica, jęczmień, żyto. Składa się z trzech rodzajów białek: prolaminy (gliadyna), gluteliny (glutenina) i albuminy. Gliadyna stanowi największą część – około 50%, glutenina – 33%, a najmniejsza część to białka należące do albumin. Gliadyna (w pszenicy) to główny czynnik etiologiczny choroby trzewnej (celiakii). Jego odpowiednikiem w innych zbożach są: sekalina w życie, hordeina w jęczmieniu oraz awenina w owsie [2]. Gluten jest białkiem o wysokiej przydatności technologicznej, dzięki czemu stał się tak powszechny i wykorzystywany na masową skalę. Tworzy usieciowione struktury, które zapewniają wypiekom z mąk glutenowych pożądaną konsystencję. Dzięki niemu ciasto staje się pulchne, sprężyste i ciągliwe [3].

Moda na dietę bezglutenową

W 2011 r. Biesiekierski i wsp. opublikowali badania o zgubnym wpływie glutenu na zdrowie osób niechorujących na celiakię [4]. W badaniach tych postawiono tezę, że gluten zawarty w żywności może powodować zaburzenia pracy układu pokarmowego. Powyższą tezę poparł William Davis – kardiolog, który w książce Dieta bez pszenicy dowodził, że spożywanie produktów pszenicznych może prowadzić do wielu chorób przewlekłych, m.in. do chorób serca, nadciśnienia, alergii, otyłości, a także niektórych nowotworów. Dołączył do nich trzeci autor – neurolog David Perlmutter – który w swojej publikacji Zaskakująca prawda o pszenicy, węglowodanach i cukrze – cichych zabójcach Twojego mózgu zasugerował, że gluten może powodować demencję, lęk, depresję, a nawet ADHD. Od tego czasu dieta bezglutenowa bije rekordy popularności. Liczba osób eliminujących gluten z diety systematycznie rośnie [5].
Amerykańskie badania wskazują, że w latach 2013–2015 liczba osób stosujących dietę bezglutenową wzrosła z 17 do 25%. Sprzedaż żywności bezglutenowej w tym czasie wzrosła o 136% [6]. Warto zaznaczyć, że Biesiekierski i wsp. dwa lata później zweryfikowali swoje wnioski. W badaniach z 2013 r. nie znaleziono dowodów na specyficzne działanie glutenu, niezależnie od jego dawki, u osób ze zdiagnozowanym NCGS stosujących dietę o niskiej zawartości FODMAP [7].

Tabela 1. Wskazania do stosowania diety bezglutenowej [1, 9, 10, 11, 12]
celiakia
  • inaczej glutenozależna choroba trzewna
  • schorzenie genetyczne, które może być diagnozowane zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych
  • spożywanie glutenu powoduje reakcję autoimmunologiczną, co może doprowadzić do całkowitego zaniku kosmków jelitowych, a przez to do nieprawidłowego trawienia i wchłaniania substancji odżywczych oraz do licznych niedoborów pokarmowych
  • choroba występuje u około 1% populacji, jednak częstotliwość występowania w ciągu ostatnich 20 lat wzrasta
  • ścisła dieta bezglutenowa jest jedyną metodą leczenia i obowiązuje pacjentów do końca życia
choroba Duhringa
  • skórna postać celiakii, inaczej zwana opryszczkowym zapaleniem skóry
  • objawia się swędzącą wysypką wraz z pęcherzami, grudkami i rumieniem
  • może współwystępować razem z celiakią, a zapaleniu skóry może towarzyszyć zanik kosmków jelitowych
  • w diagnostyce rozpoznaje się podwyższone stężenie przeciwciał przeciwko endomysium mięśni gładkich (EmA)
  • pacjenci oprócz bezwzględnego zastosowania diety bezglutenowej powinni także unikać spożywania jodu, który nasila objawy choroby
alergia na pszenicę
  • w badaniach diagnostycznych różni się od celiakii występowaniem przeciwciał w klasie IgE specyficznych dla alergenów pszenicy
  • możemy wyróżnić alergię natychmiastową i opóźnioną w zależności od czasu, w którym dochodzi do reakcji niepożądanych
  • reakcja może obejmować objawy ze strony układu pokarmowego, oddechowego oraz skórne, a także prowadzić do wstrząsu anafilaktycznego
  • zwykle diagnozuje się ją we wczesnym dzieciństwie, a ustępuje około piątego roku życia
  • w przypadku alergii na pszenicę z diety należy wykluczyć wyłącznie gluten pszenny; nie ma konieczności eliminowania żyta, jęczmienia czy owsa
nieceliakalna nietolerancja glutenu
(NNG/NCGS)
  • nieimmunologiczna i niealergiczna postać nadwrażliwości na gluten
  • diagnozowana głównie u osób dorosłych
  • w badaniach diagnostycznych NCGS nie występują przeciwciała w klasie IgA/IgG swoiste dla celiakii ani przeciwciała IgE charakterystyczne dla alergii; nie obserwuje się także zmian w obrębie błony śluzowej jelita cienkiego
  • z powodu braku jednoznacznej diagnostyki wykrycie choroby jest dosyć trudne; najczęściej rozpoznanie stawiane jest w momencie wyeliminowania innych zaburzeń glutenozależnych i ustąpieniu objawów po wykluczeniu glutenu z diety i ich ponownym wystąpieniu po ponownym wprowadzeniu glutenu

Wskazania do stosowania diety bezglutenowej

W 2011 r. w Londynie podczas pierwszej międzynarodowej konferencji konsensualnej przedstawiono nową klasyfikację zaburzeń związanych z glutenem [8]. Wyodrębniono trzy grupy zaburzeń: autoimmunologiczne, alergiczne oraz nieautoimmunologiczne i niealergiczne. W pierwszej grupie znalazły się celiakia oraz jej skórna postać – choroba Duhringa, a także ataksja powodowana przez gluten. Do drugiej grupy przypisano alergię na pszenicę – oddechową, pokarmową oraz powysiłkową reakcję anafilaktyczną wywołaną przez gluten. W ostatniej grupie znalazła się nieceliakalna nadwrażliwość na gluten [6]. Są to jednostki chorobowe, w których zastosowanie diety bezglutenowej nie jest modą, a jedynym sposobem leczenia. Krótką charakterystykę wyżej wymienionych zaburzeń przedstawia tabela 1 [1, 9, 10, 11, 12].

Zagrożenia związane ze stosowaniem diety bezglutenowej

Dietę bezglutenową stosują tysiące osób na całym świecie. Zwykle towarzyszy im entuzjastyczne przekonanie, że dzięki niej uzyskają niższą ma...